DoporučujemeZaložit web nebo e-shop


Historie kuličkového pera

 

Vše začalo nahrazením kovového psacího hrotu nepatrnou ložiskovou kuličkou. Jak se perem pohybovalo po papíru, kulička se otáčela a nabírala ze zásobníku inkoust, který se pak obtiskoval na papír.

r. 1888 John J. Loud patentoval princip kuličky ke značení kůže.

r. 1938 László Biro, Maďar poprvé patentoval své pero ke komerčnímu využití.

r. 1944 Britská vláda koupila patent a pero značky Biro se začalo vyrábět pro RAF.

r. 1945 Eversharp Co. získala exkluzivní práva na Birova pera. Chicagský businessman Milton Reynolds ignorujíc autorská práva prodává v New Yorku své pero pod označením Reynolds' Rocket.

Během 4 let propisky téměř vytlačily z trhu klasická plnicí pera. Pak ale jejich prodej i ceny rychle klesaly. Lidé se nabažili této novinky a začali ji posuzovat reálně. Kuličková pera od Reynoldse tekla, vynechávala a byla nespolehlivá, pera od Eversharp zase nesplňovala to, co slibovala reklama. V roce 1948 cena klesla z 12,50 $ na necelých 50 centů. Plnicí pera se opět stala jedničkou.

r. 1951 Reynoldsova firma se pokládá. Eversharp rožívá finanční potíže, snaží se vrátit k výrobě plnicích per a v 60. letech zaniká úplně.

r. 1953 Marcel Bich, francouzský baron zakládá společnost BiC (zkrácené jméno) a v dalších letech zakládá druhotné podniky BiC Italy, BIC LAFOREST Spain, BiC Brazil a BIRO Swan Ltd England. Koncem 50. let tak ovládá už 70% evropských trhů.

r. 1954 Parker Pens představuje své první kuličkové pero Jotter. Psalo spolehlivě a pětkrát déle. Za necelý rok prodal Parker těchto per 3,5 milionu (v průměru 6 $ za kus).

r. 1960 Marcel Bich se stává vlastníkem newyorské Waterman Pen Company a prodává na severoamerických trzích svá pera za 29–69 centů. BiC zcela ovládl trh. Parker a ostatní společnosti se museli spokojit jen s malým trhem plnicích per a drahých typů kuličkových per.

Dnes
Nejpoužívanější systém psacích potřeb, vyhledávaný pro snadnou a čistou funkci. Moderní verze Birova pera značky BiC Cristal se denně prodá po celém světě na 20 milionů kusů. Náplň je ukryta uvnitř těla kuličkové tužky a aktivuje se buďto prostřednictvím stiskacího anebo otočného mechanismu. Náplň obsahuje hustý inkoust s konzistencí pasty, který je přenášen na papír prostřednictvím kuličky zasazené v pouzdře ve špičce náplně. Na tvrdosti a přesnosti jejího uložení závisí plynulost psaní. Kulička ve značkových náplních je zpravidla vyrobena z karbidu wolframu. Kvalitní kuličkové náplně píší plynule, nevytékají a vydrží psát podstatně déle než obyčejné náplně. Například LAMY uvádí kapacitu svých náplní mezi 6,4 až 9,4 km (v závislosti na šíři linky 0,5–1,4mm). Běžná je též nabídka více barev náplní (černá, modrá, červená a zelená).